Friday, May 15, 2009

Tatabahasa : Menukar Cakap Ajuk kepada Cakap Pindah

Latihan 1
Baca perbualan di bawah dengan teliti. Kemudian, tulis perbualan itu semula dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah. Anda diminta mengekalkan maksud asal.

Yati : Nani, lebih baik kamu berikan barang itu kepada aku semula sebelum aku naik angin.

Nani : Barang itu tidak ada pada aku.

Yati : Kalau tidak ada pada kamu pada siapa?

Nani : Aku telah menyerahkannya pada ibu semalam.

Yati : Mengapa kamu serahkannya kepada ibu? Itukan kepunyaan aku.

Nani : Manalah aku tahu yang barang itu kepunyaan kamu.

Yati : Kamu memang iri hati terhadap aku. Aku akan meneruskan kerja ayah. Aku akan melukis dan terus melukis.

Latihan 2
Baca perbualan di bawah dengan teliti. Kemudian, tulis perbualan itu semula dalam bentuk karangan biasa dengan menggunakan cakap pindah. Anda diminta mengekalkan maksud asal.

Adi : Hai Rani! Bila kamu tiba?

Rani : Baru sebentar sahaja.

Adi : Jemputlah makan. Ha, di bahagian dalam tenda biru itu ada kawan-kawan kita sedang makan! Marilah aku bawa kau ke meja mereka.

Rani : Terima kasih, jomlah kita ke sana. Meriah sungguh kenduri kahwin kakak kau ya?

Adi : Ala, biasalah kakak aku kan anak tunggal perempuan dalam keluarga aku.

Rani : Patutulah ayah kau buat secara besar-besaran.

Adi : Ha, itupun kawan-kawan kita! Kaududuklah di sana, aku nak ambil hidangan tambahan untuk dibawa ke sana. Nanti kita makan bersama-sama.

Jawapan

No comments: