Monday, May 11, 2009

Pemahaman : Prosa Moden - Cerpen
Latihan
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan berikutya dengan menggunakan perkataan anda sendiri.

Apabila kaki dan tangan aku cacat, aku masih terbayang keadaan darah yang melumuri keseluruhannya. Tulang kaki patah. Aku dijumpai jatuh pengsan di dalam gaung yang curam. Ekspedisi di hutan itu sukar kulupakan. Dalam tahun itu aku akan menduduki SPM.
Aku bukan lagi Muliati dulu – gadis kecil molek yang lincah. Olahragawati sekolah. Aku bukan lagi pelajar yang ringan tulang membantu cikgu. Sejak kejadian itu, aku jadi pendiam. Menyisihkan diri. Aku malu. Diriku tidak lepas daripada dilambung-lambung ketentuan hidup ini.
Sebagai manusia yang bernaluri, jiwa mana yang tidak mudah tersentuh digugah sedih pedih yang berbaur melebarkan kesayuan, saat berselisih dengan kegetiran ujian-Mu, Tuhan. Aku hampir ketandusan iman dan pertimbangan. Syukurlah, sekali lagi cikgu datang memenjarakan keyakinanku.
Cikgu berpesan, “Muliati kecundang dalam percubaan pertama…tapi Muliati jangan mudah menyerah kalah. Muliati bangunlah kembali di atas tapak itu. Bina tinta-tinta harapan yang baru. Dengan berkat ketabahan dan usaha, pasti Muliati akan berjaya juga. Teruskanlah perjuangan.”
Begitulah dorongan cikgu. Setiap butir peluh yang cikgu titiskan menjadi mutiara yang menerangi hidupku. Tapi, di sebalik perjuangan itu, banyak onak dan duri yang menanti di hadapan. Kadang-kadang bisanya melemahkan semangatku.

(Dipetik daripada cerpen, Menatap Wajahnya,dalam antologi Anak Laut, DBP, 2000)

i.
Siapakah Muliati?

[ 3 markah ]

ii.
Pada pendapat anda, bagaimanakah caranya untuk membantu rakan yang bernasib malang seperti Muliati?

[ 3 markah ]

iii.
Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam petikan dan dua persoalan lain berdasarkan keseluruhan cerpen ini.

[ 4 markah ]


Jawapan

Cetak muka surat ini

No comments: