Tuesday, May 19, 2009

Karangan Bahan Rangsangan (Skima jawapan soalan peperiksaan Sem.1, Gombak)

Usaha-usaha yang dilakukan oleh masyarakat untuk memupuk semangat kejiranan

Pendahuluan:

semangat kejiranan merupakan sikap berbaik-baik dengan jiran tetangga atau orang yang tinggal di sekeliling rumah kita. semangat kejiranan semakin luntur dalam kalangan masyarakat kerana sibuk dengan tugas harian. Setiap individu dan organisasi serta badan sukarela memainkan peranan untuk memupuk semangat kejiranan dalam masyarakat

Isi:

1. (AJ) semangat kejiranan dipupuk melalui amalan tolong-menolong dan bekerjasama dalam masyarakat. (AC)Sebagai contoh, amalan berkongsi kereta ke tempat kerja, menghantar anak ke sekolah dan sebagainya.

2. (AJ) masyarakat juga perlu mengamalkan budaya kunjung-mengunjung ke rumah jiran tetangga terutamanya pada hari-hari perayaan, melawat jiran yang sakit dan sebagainya. Mereka perlu selalu bersikap ramah mesra dan bertanya khabar dengan jiran tetangga.

3. (AJ) Pihak organisasi dan badan sukarela mengadakan gotong-royong membersihkan kawasan perumahan, kawasan persekitaran dan sebagainya- mengadakan Hari Keluarga, kenduri-kendara, perjumpaan dsb bersama-sama jiran tetangga.

Penutup:

Semangat kejiranan perlu dipupuk melalui aktiviti kemasyarakatan. Persefahaman perpaduan, dan keamanan dapat diwujudkan melalui semangat kejiranan. Jirat sepakat, membawa berkat.

1 comment:

student said...

terima kasih byk byk^^