Monday, May 25, 2009

SPM BM 1

Semangat sukarelewan perlu disemai

Latihan

Baca petikan di bawah dengan teliti dan buat rumusan.

Dalam usaha menggilap dinamisme di kalangan generasi muda, kerajaan telah mengaturkan pelbagai strategi baru. Salah satu langkah terbaru ialah melancarkan program sukarelawan ala “peace corps” atau pasukan khidmat bakti yang dikenali “Yayasan Salam.” Program ini bertujuan menghidupkan semangat sukarelawan yang semakin pudar kembali di kalangan belia negara ini sedangkan semangat ini merupakan elemen penting bagi melahirkan masyarakat maju yang seimbang, salah satu matlamat Wawasan 2020. Melalui program ini, golongan muda yang mempunyai kepakaran tertentu seperti doktor, jurutera atau peguam boleh melakukan hidmat sosial di dalam negara atau di luar negara terutamanya di kawasan pedalaman yang masih mundur.

Kehadiran sukarelawan ini akan meningkatkan kualiti hidup masyarakat yang masih dicengkam kemiskinan dan kemelaratan. Yang menariknya, mereka berbakti dengan ikhlas dan menganggap kemiskinan dan kemelaratan masyarakat sebagai agenda penting yang perlu diselesaikan.

Langkah ini juga dapat membantu kerajaan mengatasi masalah kekurangan tenaga mahir dan profesional untuk berkhidmat di sana. Memang sedikit benar golongan profesional yang berminat bertugas di luar bandar. Selain itu, usaha ini akan dapat membentuk generasi ala acuan Malaysia yang lebih mengutamakan kepentingan masyarakat daripada diri sendiri. Malaysia yang mencatat rekod sebagai negara paling pesat membangun, telah mewujudkan masyarakat yang ghairah mengejar kemajuan ekonomi sehingga menghakis nilai-nilai murni masyarakat termasuk semagat sekarelawan. Semangat ini perlu disemai bagi meahirkan golongan muda yang berjiwa murni dan bersedia memberi khidmat sukarela tanpa mengharapkan ganjaran dan pangkat. Masalah sosial seperti penagihan dadah dapat dikurangkan apabila golongan profesional sanggup membuka pejabat atau klinik pada waktu tertentu bagi memberi perkhidmatan kaunseling dan rawatan secara percuma atau bayaran yang minimum. Secara tidak langsung kerajaan dapat menjimatkan kos apabila hal-hal kemasyarakatan dapat diselesaikan secara sukarela.

Sejarah telah membuktikan banyak negara mengalami keruntuhan dalam unsur ini sehingga pembinaan masyarakat berjiwa murni untuk generasi baru terlalu sukar. Justeru, cabaran yang menanti untuk menghidupkan semangat ini semula sememangnya besar. Tugas ini tidak seharusnya dipikul oleh kerajaan semata-mata, sebaliknya hal ini menjadi satu agenda semua pihak daripada institusi keluarga sehinggalah kepada parti-parti politik. Penghidup suburan semangat ini amat perlu demi melahirkan generasi yang muda lebih komited, dedikasi dan prihatin kepada segala tugas yang dilakukan dan sifat-sifat ini adalah kepada kecemerlangan Malaysia era baru ini.

Kesedaran dan kesungguhan untuk menjayakan misi kerohanian ini perlu ada. Dengan demikianlah semangat sekarelawan akan benar-benar sebati dalam kehidupan rakyat Malaysia. Kita berharap usaha ini dapat mewujudkan masyarakat memberi, bukan masyarakat yang meminta-minta. Walalupun begitu, usaha murni ini tidak mendapat sokongan padu daripada segenap lapisan masyarakat.

(Diubahsuaikan daripada rencana pengarang, Semangat Sukarelawan Perlu Disemai, Utusan Malaysia, 3 Ogos 2001)

Jawapan

No comments: