Friday, May 15, 2009

Tatabahasa : Membetulkan Kesalahan Imbuhan
Latihan 1
Dalam setiap ayat di bawah terdapat perkataan yang mempunyai imbuhan yang salah. Berikan imbuhan yang sesuai pada perkataan yang salah tersebut.

1
Negara kita alami kemerosotan ekonomi yang teruk sejak 1998 disebab kemelesetan ekonomi dunia.

2
Emak suruhkan kakak memasak makan malam kami kerana emak dan ayah paksa pergi menziarahi nenek yang sakit tenat.

3
Pasukan sepak takraw sekolah saya latih oleh Cikgu Azhar untuk menandingi di peringkat kebangsaan.

4
Sesudah subuh abang Wahidin keluar untuk torehi getah di kebun Pak Cik Arif untuk menambah pendapatan keluarga kami sejak mati ayah.

5
Kakak Farah pakai cermin mata kerana lihatnya kurang jelas akibat terlalu lama menonton televisyen.

6
Kakitangan kerajaan disaran beri perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat untuk capai wawasan negara menjelang tahun 2020.

Latihan 2
Petikan di bawah mempunyai beberapa kesalahan imbuhan. Anda diminta membetulkan kesalahan-kesalahan tersebut.

Salah satu daripada kebolehan manusia yang amat takjub ialah daya ingatan. Manusia boleh mengingat peristiwa-peristiwa yang berlaku beberapa tahun yang lalu, yang berlaku semalam, seminit tadi, bahkan sesaat yang lepas. Kebolehan otak menyimpan data tidak dapat tanding oleh mana-mana alat atau komputer yang ada pada zaman ini. Setiap saat, otak simpan beribu-ribu informasi yang didaftarkan melalui organ-organ deria manusia tetapi tidak disedari oleh manusia.
Kebanyakan manusia tidak dapat mengingat lebih daripada lapan benda yang hendak dilakukan tanpa catatan di kertas. Mereka yang mempunyai IQ yang biasa hanya mampu mengingat tujuh benda untuk dilakukan tanpa mencatat. Profesor Mark Rosenweing, ahli neuropsikologi Amerika Syarikat menyelidik tentang otak manusia dan kemampuannya menyimpan maklumat.
Beliau menyatakan masalah susah untuk ingat tidak ada kena mengena dengan kemampuan otak kita menyimpan maklumat tetapi lebih kepada cara urusan kita terhadap kemampuan yang tidak terbatas. Takut membawa kepada tekanan. Tekanan menjadikan mental kita tersekat dan menghalang kita untuk fikir dengan waras. Tekanan boleh ditenangkan dengan mempercayai bahawa semuanya datang daripada Tuhan, berfikiran positif dan juga gunakan imaginasi.


Jawapan

No comments: