Friday, June 13, 2008

TAJUK-TAJUK PENTING KARANGAN PMR

1. Perpaduan amat penting dalam sesebuah negara. Huraikan cara-cara untuk memupuk perpaduan di sekolah.
2. Walaupun kerajaan telah mengadakan pelbagai Kempen Keselamatan Jalan Raya, namun kes-kes kemalangan semakin meningkat. Nyatakan punca-punca berlakunya kemalangan jalan raya.
3. Sejak akhir-akhir ini Kuala Lumpur sering dilanda banjir kilat. Bencana ini menimbulkan pelbagai kesulitan kepada semua pihak. Kemukakan pandangan anda tentang punca-punca berlakunya banjir kilat itu.
4. Malaysia mempunyai masa depan yang cerah dalam sektor pelancongan. Bincangkan.
5. Ada segelintir masyarakat yang sanggup menempatkan ibu bapa mereka di rumah-rumah kebajikan. Anda tidak bersetuju dengan tindakan sedemikian. Berikan pendapat anda.
6. Semangat kejiranan kurang diamalkan oleh masyarakat. Nyatakan usaha-usaha untuk memupuk semangat kejiranan.
7. Sejak belakangan ini isu hutan sering kali dipersoalkan kerana banyak hutan telah dimusnahkan. Jelaskan kepentingan hutan dalam kehidupan manusia.
8. Kerajaan telah melancarkan Kempen Budi Bahasa dan Nilai-nilai Murni di negara ini. Huraikan usaha-usaha untuk memupuk amalan berbudi bahasa dan nilai-nilai murni dalam kalangan masyarakat.
9. Industri pertanian merupakan sektor yang menyumbang kepada ekonomi negara. Huraikan usaha-usaha untuk menggalakkan pembangunan industri ini.
10. Anda sedang menyambung pelajaran di sekolah berasrama penuh dan mendapat tahu bahawa rakan karib anda di kampung sering ponteng sekolah dan bergaul dengan golongan muda yang tidak bersekolah. Tulis surat kepada rakan anda itu dan nasihatkan kepadanya agar berubah sikap.
10. Rumah saudara anda telah rosak kerana dilanda banjir lumpur. Tulis sepucuk surat untuk menyatakan perasaan terharu.
11.Pada cuti persekolahan lepas, anda telah mengikut rakan anda pulang ke kampungnya. Anda ingin menceritakan pengalaman anda itu kepada ibu bapa anda yang tinggal di Kuala Lumpur. Tulis surat itu selengkapnya.
12. Andaikan anda Pegawai Polis bahagian Narkotik. Anda telah diundang oleh Unit Bimbingan Kaunseling untuk menyampaikan ceramah bertajuk "Langkah-langkah untuk Membasmi Penyalahgunaan Dadah di negara ini" Tulis teks ceramah anda selengkapnya.
13. Anda sebagai pengerusi Kelab Kewartawanan telah menganjurkan lawatan sambil belajar ke sebuah syarikat penerbitan akhbar. Pada akhir lawatan itu, anda mewakili peserta-peserta lawatan telah menyampaikan ucapan. Tulis teks ucapan tersebut.
14. Anda telah diundang untuk menyampaikan ceramah di sebuah sekolah. Tajuk ceramahnya ialah "Berjimat Cermat Amalan Mulia". Tulis ceramah tersebut selengkapnya.
15. Sehari selembar benang lama-lama menjadi kain. Tulis cerita yang berkaitan dengan peribahasa tersebut.
16. Peribahasa "sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua" seringkali digunakan dalam kalangan masyarakat Melayu bagi menggambarkan seseorang yang melakukan perbuatan yang tidak baik akan mendapat pembalasan. Tulis cerita yang berkaitan degnan maksud peribahasa tersebut.

2 comments:

Anonymous said...

boleh x cikgu kalau cikgu tolong bagi krgn punca-punca banjir kilat..??

Audrey Lee said...

Cigku, adakah tajuk-tajuk yang dikemukan di atas masih penting bagi pelajar-pelajar PMR 2013?