Thursday, June 12, 2008

KARANGAN:FUNGSI HUTAN TANAH TINGGI DI MALAYSIA

PENDAHULUAN:
-kawasan tanah tingggi merupakan tanah yang melebihi 300 meter dari aras laut
- kebanyakan kawasan tanah tinggi terletak di banjaran dan negara amat bergantung pada hutan di kawasan tanah tinggi untuk mendapatkan bekalan air bersih.
- bekalan air kita datangnya dari sungai dan anak sungai yang berasal dari hutan tanah tinggi
ISI(FUNGSI HUTAN TANAH TINGGI):
1. membentuk bahagian atas kawasan tadahan utama negara kita - menyimpan air bersih dan melepaskannya apabila kandungan airnya bertambah
2. bertindak seperti span dan menyerap sejumlah air melalui akar pokok di hutan dan kemudian dilepaskan kembali ke dalam atmosfera melalui daun - air yang terperangkap di bawah tanah akan memasuki anak sungai yang membentuk kawasan bekalan air yang sedia digunakan pada musim kemarau.
3. bertindak sebagai 'penapis' semula jadi bagi air hujan - hutan ini dapat mencegah hujan daripada terus menimpa tanah dengan terlalu kuat dan mencegah kerosakan bahagian lapisan dan tanah
4. membekalkan sumber hutan seperti kayu balak dan pelbagai ramuan ubat tradisional
5. menjadi sumber kepelbagaian biologi - haiwan dan tumbuh-tumbuhan hutan amat memerlukan keadaan semula jadi di hutan untuk meneruskan proses kehidupan.
KESIMPULAN: siapa + nak buat apa[cadangan] + agar apa [harapan]
-pihak berwajib sewajarnya melaksanakan pendekatan bersepadu terhadap pengurusan dan pembangunan kawawan tanah tinggi agar dapat mengimbangi keperluan pembangunan ekonomi di samping tidak mengabaikan perlindungan alam sekitar.

1 comment:

aliya/lia said...

trima kasih...karangan ni dpat mmbantu sya untuk mmbuat speech ttg hutan..