Saturday, June 7, 2008

NOVEL BUKIT KEPONG:TIGA TEKNIK PENCERITAAN

Terdapat pelbagai teknik penceritaan yang digunakan oleh Ismail Johari dalam novel Bukit Kepong. Antaranya ialah, teknik dialog misalnya perbualan dua orang watak yang dapat mengukuhkan peristiwa yang diungkapkan dalam novel tersebut. Hal ini dapat dibuktikan berdasarkan dialog : "Abang, abang bangun. Temankan saya ke bilik air," kata Pon Khalid sambil membetulkan baringnya. Dia merapati suaminya. "Buat apa turun tengah malam buta begini?'" rungut suaminya dengan suara malas.
Seterusnya, teknik pemeri yang bertujuan menggambarkan sesuatu latar dan aksi watak secara terperinci. Contohnya, "Masyarakat Cina Bukit Kepong tidak kenal politik. Sementara masyarakat Melayu baharu mahu berjinak-jinak dengan politik yang dibawa oleh Tuk Penghulu."
Akhir sekali, teknik monolog dalaman yang digunakan dalam aliran kesedaran untuk mengungkapkan fikiran dan pengalaman. Contohnya, Nyata Leha juga belum pulang. Pasti isterinya juga menjadi mangsa pengganas komunis seperti Limah, Mak Mah dan penumpang-penumpang yang lain.

No comments: