TEKNIK MENJAWAB SOALAN NOVEL
Oleh Noraza Azit @ Aziz,
MS., BA(Hons Mass Comm) , Dip.Ed
Biar sedikit benih ditaburi, harap seluas
samudera melimpah hikmat
|
1. Leftenan
Adnan karya Abdul Latip Talib
2. Tirani
karya Beb Sabariah
4(a)Berdasarkan novel yang
telah anda pelajari, huraikan tiga
persoalan yang terdapat dalam novel tersebut.
[ 7 markah]
JAWAPAN:
Novel yang saya kaji ialah
Leftenan Adnan karya Abdul Latip Talib. Antara persoalan yang terdapat dalam
novel tersebut ialah persoalan tentang pandangan
jauh seorang ketua keluarga. Buktinya, Pak Saidi berpandangan bahawa
pelajaran di sekolah Melayu hanya setakat sekolah rendah. Sekiranya bersekolah
aliran Inggeris, mereka berpeluang menyambung pelajar ke sekolah menengah dan
ke sekolah tinggi. Mereka berpeluang menjawat jawatan yang tinggi.
Seterusnya, persoalan tentang minat dan kecenderungan
seseorang yang sukar diubah. Buktinya, sejak kecil Adnan menanam minat
untuk menjadi askar. Walaupun beliau diterima menjadi guru pelatih, tetapi
minatnya dalam bidang ketenteraan tidak pernah padam. Beliau menjalani temu
duga di Port Dickson dan akhirnya diterima sebagai seorang askar.
Akhir sekali, persoalan tentang sikap manusia yang mudah
percaya kepada propaganda pihak penjajah. Buktinya, Samad tidak mahu berpindah
sebaliknya mengatakan bahawa kedatangan Jepun adalah untuk memerdekakan Tanah
Melayu bukan untuk menjajah. Dia juga mengatakan bahawa Inggeris mahu
menguatkan cengkaman penjajahan di Tanah Melayu.
4(b) Huraikan empat nilai murni yang terdapat dalam novel
yang telah anda kaji.
[8 markah]
JAWAPAN:
Antara nilai murni yang terdapat dalam novel
leftenan Adnan karya Abdul Latip Talib ialah nilai keberanian. Buktinya, Leftenan Adnan merupakan anggota
tentera yang memiliki keberanian luar biasa. Beliau bersama-sama dengan askar
Melayu yang lain berjuang bermati-matian menentang tentera Jepun hingga titisan
darahnya yang terakhir.
Seterusnya, nilai cinta akan negara. Buktinya,
Leftenan Adnan sanggup melepaskan jawatan sebagai guru pelatih dan memohon
untuk menjadi tentera kerana mempunyai semangat cinta akan negara atau semangat
patriotik yang kuat.
Selain itu, nilai berpendirian teguh. Buktinya,
pihak Jepun menghantar wakilnya meminta Leftenan Adnan dan anak-anak buahnya
menyerah kalah, namun beliau teguh pendirian dan permintaan itu ditolak
mentah-mentah.
Akhir sekali, nilai kasih sayang. Buktinya leftenan
Adnan amat menyayangi isterinya Sophia dan dua orang anaknya iaitu Mokhtar dan
Zainudin. Adnan menghantar Sophia dan anak-anaknya pulang ke kampung ketika
mendengar berita tentera Jepun akan menyerang Tanah Melayu dan Singapura
kerana bimbang akan keselamatan mereka
walaupun hatinya berat untuk berpisah dengan mereka.
4(a) Watak utama lazimnya
mendapat perhatian dan disukai oleh pembaca.
Berikan tiga alasan bagi menyokong pandangan anda dengan berdasarkan novel
yang telah anda kaji. [7
markah]
JAWAPAN:
Novel yang saya kaji ialah
Leftenan Adnan karya Abdul Latip Talib. Watak utama dalam novel tersebut ialah Adnan bin Saidi. Perwatakan beliau yang disukai oleh pembaca ialah beliau
merupakan seorang yang rajin.
BuktInya, Adnan rajin membantu ayahnya menoreh getah, bersawah padi dan
memungut buah durian di dusun duriannya.
Seterusnya, Adnan juga
seorang yang memiliki semangat cinta
akan negara yang tinggi. Buktinya, Adnan bercita-cita untuk menjadi seorang
tentera kerana sayang akan negaranya. Untuk mencapai cita-citanya, Adnan
menolak jawatan sebagai guru pelatih, sebaliknya memohon jawatan sebagai
seorang tentera.
Selain itu, beliau juga
merupakan seorang yang berani.
Buktinya, Adnan berikrar tidak akan sekali-kali menyerah kalah walau apa-apa
pun yang terjadi dalam peperangan menentang tentera Jepun. Setelah kehabisan
peluru, beliau sanggup bertempur jarak dekat dengan bersenjatakan bayonet
sahaja.
4(b) Berdasarkan novel yang
telah anda kaji, jelaskan latar tempat berserta dengan peristiwa yang berlaku
di tempat tersebut. [8
markah]
JAWAPAN:
Novel yang saya kaji ialah
Leftenan Adnan karya Abdul Latip. Latar tempat yang terdapat dalam novel
tersebut adalah di Kampung Sungai Ramal.
Buktinya, di sini merupakan tempat kelahiran Adnan dan keluarganya.
Seterusnya, latar tempat di kampung Sungai Merab dan Kampung Sungai
Ramal. Buktinya, perlawanan bola sepak antara kampung Sungai Merab dan
Kampung Sungai Ramal kerap diadakan di sini.
Selain itu, latar tempat di Sekolah Melayu Sungai Ramal. Buktinya,
Adnan telah terpilih sebagai guru pelatih dan diarah mengajar di Sekolah Melayu
Sungai Ramal.
Akhir sekali, latar tempat
di Port Dickson dan Kem Haig Lines.
Buktinya, di situ Adnan bersama-sama dengan empat orang rakannya menjalani
proses temu duga menjadi askar.
4(a) Mengapakah unsur
konflik antara watak dalam sesebuah novel itu sangat penting?
Nyatakan tiga alasan berdasarkan novel yang
telah anda kaji. [7
markah]
JAWAPAN:
Novel yang saya kaji ialah
Leftenan Adnan karya Abdul Latip. Unsur konflik antara watak dalam sesebuah
novel itu sangat penting kerana
konflik dapat menjadikan jalan cerita lebih menarik. Buktinya, konflik
antara Pak Saidi dengan penduduk Sungai Ramal. Mereka gempar apabila mendapat
tahu Pak Saidi menghantar anaknya belajar di sekolah Inggeris. Hal ini demikian
kerana ada sekolah pondok dan sekolah Melayu di sekitar kawasan tersebut.
Mereka khuatir anak Pak Saidi menjadi murtad. Berdasarkan realiti tersebut,
kita dapat menilai corak pemikiran masyarakat pada waktu itu.
Seterusnya konflik juga
digunakan untuk memperlihatkan
keistimewaan watak utama menyelesaikan konflik yang dihadapi. Buktinya,
konflik askar Melayu dengan tentera Jepun. Leftenan Adnan terus memberikan
kata-kata semangat kepada anak-anak buahnya. Mereka semakih kehabisan peluru
sedangkan asakan tentera Jepun semakin bertambah. Berlaku pertempuran jarak
dekat antara askar Melayu yang menggunakan bayonet dengan askar Jepun yang
menggunakan pedang samurai. Unsur konflik ini menunjukkan betapa watak utama
iaitu Leftenan Adnan memainkan peranan penting dalam menaikkan semangat
askar-askar Melayu untuk menentang penjajah.
Akhir sekali, konflik juga
dapat dijadikan iktibar atau teladan
kepada pembaca. Buktinya, konflik Samad bertengkar dengan Penghulu
Sidek. Samat mengatakan bahawa kedatangan Jepun bukannya mahu menjajah tetapi
British yang mahu menguatkan cengkaman penjajahannya. Dari sini kita mengetahui
bahawa terdapat segelintir penduduk yang menjadi penyokong kepada kedatangan
tentera Jepun di Tanah Melayu kerana terpengaruh oleh propaganda pihak Jepun.
4(b) Huraikan empat pengajaran yang terdapat dalam
novel yang telah anda kaji.
[8 markah]
JAWAPANL NOVEL LEFTENAN ADNAN:
Pengajaran yang terdapat
dalam novel Leftenan Adnan karya Abdul Latip Talib ialah kita hendaklah mempunyai semangat cinta akan negara. Buktinya,
leftenan Adnan dan askar Melayu berjuang mempertahankan negara hingga ke
titisan darah yang terakhir.
Seterusnya, kita hendaklah berani mempertahankan negara. Buktinya Leftenan Adnan dan
askar Melayu yang lain berani mempertahankan negara daripada serangan Jepun dan
tidak takut mati.
Selanjutnya, kita hendaklah memiliki wawasan dan
berpandangan jauh. Buktinya, Pak Saidi memilih sekolah aliran Inggeris
untuk anak-anaknya kerana beliau sedar banyak ilmu pengetahuan yang dapat
ditimba sekiranya memilih sekolah tersebut.
Akhir sekali, kita janganlah mengabaikan pelajaran
anak-anak. Buktinya, setiap malam Pak Saidi mengajar anak-anaknya mengaji
al-Quran. Beliau mahu anak-anaknya mendapat ilmu dunia dan ilmu akhirat secara
seimbang dan secukupnya.
JAWAPANLNOVEL TIRANI:
Pengajaran yang terdapat
dalam novel Trani karya Beb Sabariah ialah kita
mestilah berani membuat keputusan demi kesenangan masa depan. Buktinya,
berbekalkan sifat cekal dan jati diri, Waheeda berani membeli Chalet
Iwana-Iwani kepunyaan Pak Cik Abdul Aziz Imran yang terletak di Cameron
Highlands setelah melihat lokasi, potensi dan kemudahan yang terdapat di chalet
itu. Dia sanggup membuat pinjaman baharu daripada tabung usahawan siswazah,
Bank Pembangunan.
Seterusnya, kita mestilah bersikap baik hati terhadap
orang lain. Buktinya, Bazilah membenarkan Waheeda menetap di rumahnya di
Yishun Street sepanjang tempoh Waheeda menjalani rawatan mata dan hidungnya
di Silicon Medical Center, Singapura.
Akhir sekali, kita mestilah bertanggungjawab terhadap
tugas yang diamanahkan. Buktinya, sebagai seorang pakar bedah mata yang
berpengalaman, Dr. Shirrim Ghazizadeh bertanggungjawab dan bertungkus-lumus
melakukan pembedahan pada bahagian mata Waheeda, manakala pembedahan hidungnya
diketuai oleh Dr. Averroes atau Dr. Rushdi.
4(a) Huraikan dua perbezaan antara watak utama dengan
watak sampingan berdasarkan novel yang telah anda kaji. [7 markah]
JAWAPAN:
Novel yang saya kaji ialah
Leftenan Adnan karya Abdul Latip. Watak
utama hanya seorang dalam novel ini ialah Adnan bin Saidi manakala watak
sampingan ada banyak iaitu Sophia,
Nordin, Samad, Jeneral A.E. Percival, Leftenan Jeneral Tomoyuki Yamashita dan
lain-lain.
Watak utama memainkan peranan yang paling banyak dan
paling penting berbanding watak
sampingan dalam novel tersebut. Watak sampingan bersifat pembantu sahaja
dalam plot cerita. Buktinya, watak leftenan Adnan terlibat dalam semua
peristiwa penting dari mula hingga akhir cerita. Hal ini berbeza dengan watak
Pak Saidi yang tidak terlibat dalam semua peristiwa peting seperti peristiwa
peperangan menentang tentera Jepun.
4(b) Jelaskan beberapa unsur
kemasyarakatan berserta dengan contoh yang terkandung dalam novel yang anda
kaji. [8
markah]
JAWAPAN:
Novel yang saya kaji ialah
Leftenan Adnan karya Abdul Latip. Berapa unsur kemasyarakatan yang terkandung
dalam novel tersebut adalah tentang masyarakat
yang berpandangan jauh ke hadapan. Buktinya, Pak Saidi menghantar
anak-anaknya belajar di sekolah aliran Inggeris kerana dia sedar bahawa
anak-anaknya akan banyak memperoleh ilmu pengetahuan di sana. Walaupun
sebahagian daripada orang kampung tidak menyukai langkahnya itu, namun Pak
Saidi tidak menghiraukannya.
Unsur kemasyarakatan
seterusnya adalah tentang masyarakat
tentera yang sanggup berkorban untuk mempertahankan negara. Contohnya,
Rejimen Askar Melayu telah berkorban nyawa untuk mempertahankan negara.
Leftenan Adnan berikrar tidak akan sekali-kali menyerah kalah walau apa-apa pun
yang terjadi dalam peperangan menentang tentera Jepun. Setelah kehabisan
peluru, beliau sanggup bertempur jarak dekat dengan hanya bersenjatakan
bayonet.
Selanjutnya , adalah tentang
masyarakat yang menjadi pembelot dan
pengkhianat bangsa. Contohnya, Saman menjadi tali barut Jepun dengan
memberikan maklumat risikan kepada tentera Jepun di Singapura. Selain itu,
Samad mengapi-apikan orang-orang kampung kononnya kehadiran Jepun adalah untuk
membebaskan Tanah Melayu dan Singapura daripada cengkaman Inggeris.
NOVEL
TIRANI KARYA BEB SABARIAH
4(a) Berdasarkan novel yang
telah anda kaji, huraikan dua peristiwa menarik yang terdapat
dalam novel tersebut. [
7 markah]
JAWAPAN:
Novel yang saya kaji ialah
Tirani karya Beb Sabariah. Dua peristiwa menarik yang terdapat dalam novel
tersebut ialah peristiwa Raidah yang
menganyam kelongsong ketupat lepas daripada daun pucuk nipah muda sambil
mengajarkan kaedah-kaedah menganyam kelongsong tersebut kepada Ghazi dan
pekerja-pekerja lain di Chalet Tajau Emas. Peristiwa ini dikatakan menarik kerana dapat menunjukkan sifat baik
hati Raidah yang bersedia untuk berkongsi kemahirannya dengan orang lain sekali
gus dapat mengekalkan budaya tradisi masyarakat Sarawak yang semakin
dipinggirkan oleh generasi muda.
Seterusnya, peristiwa Waheeda yang berani membuat
keputusan membuat pinjaman daripada Bank Pembangunan untuk membeli Chalet
Iwana-Iwani daripada Pak Cik Abdul Aziz Imran. Peristiwa ini menarik kerana
dapat menunjukkan sifat berani dan cekap seorang wanita yang harus dicontohi
oleh masyarakat termasuklah para pembaca novel ini.
4(b) Huraikan tiga nilai
murni yang terdapat dalam novel yang telah anda kaji.
[8 markah]
JAWAPAN:
Tiga nilai murni yang
terdapat dalam novel tersebut ialah nilai
kerajinan. Buktinya, waheeda rajin mengulang kaji pelajarannya hingga
berjaya menamatkan pengajiannya di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai dan
memperoleh Ijazah Pengurusan Perniagaan dan Pelancongan.
Seterusnya, nilai rasional. Buktinya, Waheeda tekad
dan bersedia menanggung risiko atas rekonstruksi mata dan hidungnya yang
bertujuan untuk membaiki batang hidungnya yang pesek dan membetulkan sedikit
kelopak matanya.
Akhir sekali, nilai kebijaksanaan. Buktinya, Waheeda
bijak mengatasi masalah kemurungan yang dialaminya dengan mendapatkan rawatan
dan khidmat pakar kaunseling daripada Dr. Qamariah di Pusat Rawatan
Islam(Pusrawi) Kuala Lumpur.
4(a) Watak utama biasanya
dikaitkan dengan pelbagai cabaran dan halangan yang terpaksa dihadapinya.
Berdasarkan novel yang telah
anda kaji, jelaskan cara watak utama menghadapi cabaran tersebut. [
7 markah]
JAWAPAN:
Novel yang saya kaji ialah
Tirani karya Beb Sabariah. Watak utama bagi novel tersebut ialah Waheeda
Nurlyana. Antara cabaran dan halangan yang terpaksa dihadapinya ialah .
Cara watak utama menghadapi cabaran tersebut ialah Waheeda bertekad melakukan
rekonstrksi pada bahagian hidungnya dan membetulkan sedikit kelopak matanya di
Silicon Medical Center(SMC), Singapura walaupun harga bagi pembedahan tersebut
mencecah puluhan ribu ringgit.
Seterusnya, cabaran berhadapan dengan kata-kata fitnah
dan tuduhan melulu suaminya. Zahid menuduh Waheeda berlaku curang dan bermain
kayu tiga dengn lelaki lain dan tidak mengakui bayi perempuan yan dilahirkan
oleh Waheeda itu sebagai anak kandungnya
yang sah. Cara watak utama menghadapi cabaran tersebut ialah, Waheeda
melakukan ujian DNA bagi membuktikan kebenaran bahawa dia memang seorang isteri
setia dan tidak pernah mengkhianati kasih suaminya itu.
4(b) Berdasarkan novel yang
telah anda kaji, jelaskan latar tempat berserta dengan peristiwa yang berlaku
di tempat tersebut. [8
markah]
Latar tempat yang terdapat
dalam novel Tirani ialah di bilik wad
eksklusif, Hospital Pakar Normah. Buktinya, di sinilah tempat Datin Hazirah
dan Aniyah yang datang melawat Waheeda dan bayi perempuannya dengan membawa
sejambngan bunga dan sekeping kad ucapan.
Seterusnya di Silicon Medical Center(SMC), Singapura.
Buktinya, di sini tempat Waheeda menjalani pembedahan hidungnya yang dijalankan
oleh Dr. Averroes atau Dr.Rushdi dan pembedahan membetulkan sedikit kelopak
matanya yang dijalankan oleh Dr. Shirrim Ghazizadeh.
Akhir sekali, di Pusat Rawatan Islam(Pusrawi).
Buktinya, di sini tempat Waheeda mendapatkan rawatan dan khidmat pakar kaunseling
daripada Dr. Qamariah bagi mengatasi masalah kemurungan yang dialaminya.
4(b) Huraikan tiga pengajaran yang terdapat dalam
novel yang telah anda kaji.
[8 markah]
12 comments:
terima kasih atas perkongsian=)
Good notes
terima kasih ..sangat membantu
Memang terbaik!
Bagusssss
terimakasih banyak
terima kasih atas perkongsian
Terima kasih, penulisan yang bagus.
Terima kasih... Sangat membantu
ini jawapan , bukan format
Syukran
arigatou
Post a Comment