Monday, March 26, 2018

CONTOH RPT: RUMUSAN


RANCANGAN   PELAJARAN BAHASA MELAYU

Nama Guru: NORAZA AZIT @ AZIZ
Tarikh: 

Kelas

5 VT

Ting

5
Tajuk/Tema
RUMUSAN :  FAKTOR-FAKTOR PELAJAR SEDERHANA LEMAH DALAM AKADEMIK DAN CARA MENGATASI.  
( FAKTOR DAN CARA MENGATASI)

Masa

Masa

Rujuk  RP



Objektif  P & P 
Pada akhir pelajaran murid-murid dapat :




BBM : Buku teks, Buku rujukan, Kertas edaran
             

Senarai  Semak  P & P


Soaljawab


Perbincangan   kelas
Latihan Bertulis
Penilaian 
sebaya
Latihan
berpasangan
Refleksi  P  & P lepas








Lain-lain

1. Faktor-faktor pelajar sederhana lemah dalam akademik dan cara mengatasinya.
X
X
X
x


Berkumpulan



















Fokus  Utama   :

12.3 Aras 1 (ii & iii), 12.4 aras 1 (ii  & iii)
Sistem bahasa :
Pengisian Kurikulum :

Morfologi : golongan kata nama & golongan kata kerja
Peribahasa  :melentur buluh biarlah dari rebungnya,                    
Kosa kata : implikasi,
Sintaksis : Ayat tunggal dan ayat majmuk.
Ilmu :  kesihatan, kemasyarakatan, sains dan ekonomi.
Nilai  : kasih sayang, kerajinan, ketekunan
KB :     menjana idea
KBT : konstruktivisme dan kemahiran berfikir


Fokus  Sampingan   :
2.4  aras 1 (i),
    

Kiteria Kejayaan  :  Pengajaran  &  Pembelajaran   ini   berjaya  sekiranya  :


1. Pelajar  dapat menukar kata kunci bagi rumusan.
2. Pelajar dapat menyenaraikan 6 isi tersurat yang diambil daripada teks.
3. Pelajar dapat menaakul 2 isi tersirat. (Idea sendiri)
4. Pelajar dapat membuat penutup bagi rumusan dengan tepat.

Aktiviti    Pengajaran   &   Pembelajaran
Masa

Pendaftaran & pengenalan
Guru menerima  laporan kehadiran pelajar.  Mencatat objektif pembelajaran dan kriteria kejayaan.


2 MINIT


Aktiviti Pemula
                    
 Sumbangsaran:
1. Guru mengedarkan kertas edaran untuk menilai kesediaan pelajar menukar kata kunci kepada perkataan yang sinonim. ( 3 sahaja)
2. Guru mengaitkannya dengan pelajaran pada hari ini.
3. Guru menjelaskan objektif dan kriteria kejayaan pada hari ini.


3  MINIT




Aktiviti utama /  isi pelajaran
Aktiviti 1 (Tugasan berdasarkan Kecerdasan Pelbagai (MI))
* Guru akan mengimbas semula kriteria kejayaan pada hari ini.
 Pelajar duduk dalam 4  kumpulan yang mempunyai sama aras bagi memudahkan pelajar menyiapkan satu tugasan.  Setiap kumpulan diberikan tugasan yang sama  iaitu:
1. Kumpulan 1 :  Menyediakan pendahuluan rumusan ( 2 jenis )
2. Kumpulan 2 :  Mengenal pasti 6 – 10  isi tersirat dalam teks
3. Kumpulan 3 :  Menaakul 2 isi tersirat ( Menggunakan teknik Dikemasena /  Idea sendiri)
4. Kumpulan 4 :  Menghasilkan penutup karangan.


20 MINIT

Aktiviti 2: (Learning Walk / Galeri )
1.     Setiap kumpulan akan bergerak ke tempat kumpulan lain untuk melihat dan membuat penilaian hasil kumpulan lain. Semasa learning walk  setiap kumpulan  akan membuat penilaian kepada hasil kumpulan yang lain. Pelajar juga diminta untuk bertanyakan soalan kepada kumpulan yang membuat tugasan berkenaan. (AFL)
2.     Dua kumpulan terbaik akan diminta untuk membentangkan hasil kerja kumpulan masing-masing. (Group Assessment)





10
MINIT


Aktiviti 3
1.     Guru mengimbas kembali strategi penulisan rumusan.
2.     Tugasan kedua dilakukan secara berkumpulan iaitu setiap kumpulan dikehendaki menjawab soalan pemahaman ( 4 soalan )
3.     Setelah selesai setiap kumpulan tadi dikehendaki bertukar jawapan dengan  kumpulan yang lain serta menyemak jawapan tugasan tadi berdasarkan Borang Penilaian yang disediakan .
* Guru mengimbas kembali kriteria kejayaan.




20 MINIT





Aktiviti Pleno
Teknik Penyoalan :  / Accountable Talk
Soalan:
1.     Apakah keupayaan yang dimiliki oleh pelajar-pelajar sederhana untuk berdaya saing dalam kerjaya pada masa hadapan?
2.     Sejauhmanakah para pelajar sederhana boleh mengubah paradigm mereka terhadap pelajaran dalam  Pdpc di sekolah? Bagaimana?

-Pelajar diberikan masa untuk berfikir, kemudian guru akan memanggil beberapa orang pelajar secara rawak untuk memberikan jawapan.


5 MINIT

Perbezaan  Tugasan  :
PROSES, PRODUK DAN KONTEN

1. Kumpulan 1 :  Menyediakan pendahuluan rumusan ( 2 jenis )
2. Kumpulan 2 :  Mengenal pasti 6 – 10  isi tersirat dalam teks
3. Kumpulan 3 :  Menaakul 2 isi tersirat ( Menggunakan teknik Dikemasena /  Idea sendiri)
4. Kumpulan 4 :  Menghasilkan penutup karangan.



Penilaian / Refleksi P & P



























No comments: