RANCANGAN PELAJARAN BAHASA MELAYU
|
|||||||||||||||
Nama Guru: NORAZA AZIT @
AZIZ
|
Tarikh:
|
||||||||||||||
Kelas
|
5 VT
|
Ting
|
5
|
Tajuk/Tema
|
RUMUSAN : FAKTOR-FAKTOR PELAJAR SEDERHANA LEMAH DALAM
AKADEMIK DAN CARA MENGATASI.
( FAKTOR DAN CARA
MENGATASI)
|
||||||||||
Masa
|
|
Masa
|
|
Rujuk RP
|
|
||||||||||
Objektif P & P
Pada akhir pelajaran
murid-murid dapat :
|
BBM : Buku teks,
Buku rujukan, Kertas edaran
|
||||||||||||||
Senarai Semak
P & P
|
|||||||||||||||
Soaljawab
|
Perbincangan
kelas
|
Latihan Bertulis
|
Penilaian
sebaya
|
Latihan
berpasangan
|
Refleksi
P & P lepas
|
Lain-lain
|
|||||||||
1. Faktor-faktor pelajar sederhana lemah dalam
akademik dan cara mengatasinya.
|
X
|
X
|
X
|
x
|
|
|
Berkumpulan
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
Fokus Utama
:
12.3 Aras 1 (ii & iii), 12.4 aras 1 (ii & iii)
|
Sistem bahasa :
|
Pengisian Kurikulum
:
|
|||||||||||||
Morfologi : golongan
kata nama & golongan kata kerja
Peribahasa :melentur buluh biarlah dari
rebungnya,
Kosa kata :
implikasi,
Sintaksis : Ayat
tunggal dan ayat majmuk.
|
Ilmu : kesihatan, kemasyarakatan, sains dan
ekonomi.
Nilai : kasih sayang, kerajinan, ketekunan
KB : menjana idea
KBT :
konstruktivisme dan kemahiran berfikir
|
||||||||||||||
Fokus Sampingan
:
2.4 aras 1 (i),
|
|||||||||||||||
Kiteria Kejayaan :
Pengajaran & Pembelajaran ini
berjaya sekiranya :
|
|||||||||||||||
1. Pelajar dapat menukar kata kunci bagi rumusan.
2. Pelajar dapat
menyenaraikan 6 isi tersurat yang diambil daripada teks.
3. Pelajar dapat menaakul
2 isi tersirat. (Idea sendiri)
4. Pelajar dapat membuat
penutup bagi rumusan dengan tepat.
|
|||||||||||||||
Aktiviti Pengajaran &
Pembelajaran
|
Masa
|
||||||||||||||
Pendaftaran &
pengenalan
|
Guru menerima laporan kehadiran pelajar. Mencatat objektif pembelajaran dan kriteria
kejayaan.
|
2 MINIT
|
|||||||||||||
Aktiviti Pemula
|
Sumbangsaran:
1. Guru mengedarkan
kertas edaran untuk menilai kesediaan pelajar menukar kata kunci kepada
perkataan yang sinonim. ( 3 sahaja)
2. Guru
mengaitkannya dengan pelajaran pada hari ini.
3. Guru menjelaskan
objektif dan kriteria kejayaan pada hari ini.
|
3 MINIT
|
|||||||||||||
Aktiviti utama
/ isi pelajaran
|
Aktiviti 1 (Tugasan
berdasarkan Kecerdasan Pelbagai (MI))
*
Guru akan mengimbas semula kriteria kejayaan pada hari ini.
Pelajar duduk dalam 4 kumpulan yang mempunyai sama aras bagi
memudahkan pelajar menyiapkan satu tugasan. Setiap kumpulan diberikan tugasan yang sama iaitu:
1.
Kumpulan 1 : Menyediakan pendahuluan
rumusan ( 2 jenis )
2.
Kumpulan 2 : Mengenal pasti 6 –
10 isi tersirat dalam teks
3.
Kumpulan 3 : Menaakul 2 isi tersirat (
Menggunakan teknik Dikemasena / Idea
sendiri)
4.
Kumpulan 4 : Menghasilkan penutup
karangan.
|
20
MINIT
|
|||||||||||||
Aktiviti 2: (Learning Walk / Galeri )
1. Setiap
kumpulan akan bergerak ke tempat kumpulan lain untuk melihat dan membuat
penilaian hasil kumpulan lain. Semasa learning walk setiap kumpulan akan membuat penilaian kepada hasil kumpulan
yang lain. Pelajar juga diminta untuk bertanyakan soalan kepada kumpulan yang
membuat tugasan berkenaan. (AFL)
2. Dua
kumpulan terbaik akan diminta untuk membentangkan hasil kerja kumpulan
masing-masing. (Group Assessment)
|
10
MINIT
|
||||||||||||||
Aktiviti 3
1. Guru
mengimbas kembali strategi penulisan rumusan.
2. Tugasan
kedua dilakukan secara berkumpulan iaitu setiap kumpulan dikehendaki menjawab
soalan pemahaman ( 4 soalan )
3. Setelah
selesai setiap kumpulan tadi dikehendaki bertukar jawapan dengan kumpulan yang lain serta menyemak jawapan
tugasan tadi berdasarkan Borang Penilaian yang disediakan .
*
Guru mengimbas kembali kriteria kejayaan.
|
20 MINIT
|
||||||||||||||
Aktiviti Pleno
|
Teknik
Penyoalan : / Accountable Talk
Soalan:
1. Apakah keupayaan
yang dimiliki oleh pelajar-pelajar sederhana untuk berdaya saing dalam
kerjaya pada masa hadapan?
2. Sejauhmanakah
para pelajar sederhana boleh mengubah paradigm mereka terhadap pelajaran
dalam Pdpc di sekolah? Bagaimana?
-Pelajar diberikan
masa untuk berfikir, kemudian guru akan memanggil beberapa orang pelajar
secara rawak untuk memberikan jawapan.
|
5 MINIT
|
|||||||||||||
Perbezaan Tugasan :
|
PROSES,
PRODUK DAN KONTEN
1.
Kumpulan 1 : Menyediakan pendahuluan
rumusan ( 2 jenis )
2.
Kumpulan 2 : Mengenal pasti 6 –
10 isi tersirat dalam teks
3.
Kumpulan 3 : Menaakul 2 isi tersirat (
Menggunakan teknik Dikemasena / Idea
sendiri)
4.
Kumpulan 4 : Menghasilkan penutup
karangan.
|
|
|||||||||||||
Penilaian / Refleksi
P & P
|
|
|
|||||||||||||
MSc.,BA(HONS) MASS COMM.,DIP. Ed CEMERLANG BAHASA MELAYU PMR DAN SPM "HIDUP ADALAH UNTUK MENGISI CITA-CITA"
Monday, March 26, 2018
CONTOH RPT: RUMUSAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment