Monday, November 24, 2008

NOVEL PANAS SALJU: PMR 2008

Nyatakan tiga latar tempat dan berikan contoh peristiwa yang berlaku.

JAWAPAN:
markah isi = 6
markah bahasa =4
Jumlah Markah=10

Berdasarkan novel Panas Salju karya Talib Samad, terdapat pelbagai latar tempat dan contoh peristiwa yang berlaku. Latar tempat yang pertama ialah Hospital King's College di London. Di sini, Nadhirah iaitu anak kepada Zulkifli dan Bushrah, yang menghidap penyakit rosak hati dan hempedu telah dibedah. Bushrah, ibu kepada Nadhirah telah mendermakan sebahagian daripada hatinya kepada anaknya dan telah dibedah oleh Dr. Tan Kai Chah.
Latar tempat kedua ialah di rumah keluarga Zulkifli yang terletak di Jalan Mewah Satu, Bandar Tun Razak Kuala Lumpur. Di sini, Bushrah telah mengambil keputusan untuk mendermakan hatinya kepada Nadhirah. Malah, kenduri yang diadakan sebelum mereka berangkat ke London turut diadakan di sini.
Latar tempat yang ketiga ialah di Pejabat Utusan Melayu. Di sini, Zulkifli iaitu ayah kepada Nadhirah dan suami kepada Bushrah telah berjumpa dengan wartawan Utusan Melayu, Mohamad Yusuf untuk menyiarkan berita penderitaan Nadhirah. Wartawan itu telah menyiarkan berita itu yang mendapat simpati Tan Sri Shamsuddin.

1 comment:

WooHoo said...

Terima kasih ya !