Sunday, November 16, 2008

TERAPI MOOD MELALUI WARNA

BIRU - melambangkan ketenangan yang sempurna. Mempunyai kesan yang menerangkan kepada tekanan darah, denyutan nadi serta tarikan nafas.

HITAM - mewakili kuasa, seksualiti, keanggunan, kekayaan, misteri, rasa takut, fikiran yang dalam dan kemarahan malah dikenal juga sebagai warna teknikal yang baik.

HIJAU - mewakili alam semulajadi, persekitaran, kesihatan, tuah dan kesuburan. Individu yang memiliki warna asas hijau akan cenderung mempunyai keseimbangan dan kestabilan dalam aktiviti yang meliputi tahap metabolisme yang aktif dan menjadikannya lasak, kuat dan cergas.

JINGGA - ialah rona campuran kuning dan merah. Jingga dianggap warna hangat menunjukkan tenaga dan memiliki sifar berkilau serta sering digunakan bagi menarik perhatian orang lain.

UNGU - warna luar biasa yang menandakan martabat yang tinggi, kerohanian, misteri, kearifan, keangkuhan, kurang toleransi serta pesimis terhadap kesejahteraan dan kebahagiaan masa depan.

MERAH - lambang psikologi yang mengurangkan tenaga, mendorong mempercepat tenaga, mempercepat denyutan nadi, menaikkan tekanan darah serta mempercepat pernafasan. Warna ini mempunyai pengaruh produktiviti, perjuangan, persaingan dan keberahian.

PUTIH - mewakili rasa hormat, kesucian, kebersihan, keamanan yang merangkumi sifat positif dalam kehidupan.

KUNING - menggambarkan kegembiraan dan kebahagiaan, malah mempunyai sifat santai serta mudah menunda-nunda masalah. Mempunyai pendirian yang berubah-ubah tetapi penuh dengan harapan selain mempunyai cita-cita dan semangat setinggi langit.

No comments: