Friday, July 24, 2009

KEPENTINGAN MELAHIRKAN MASYARAKAT PENYAYANG

kepentingan mewujudkan masyarakat penyayang kepada ibu bapa sempena mesyuarat agong persatuan ibu bapa dan guru. Sediakan teks ceramah anda selengkapnya


Yang Mulia Tuan Pengerusi Majlis , Yang berbahagia Pengetua Sekolah Menengah La Salle Klang , Puan Hajjah Zainon binti Kassim , Yang berusaha Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru Sekolah Menangah Kebangsaan La Salle Klang , Encik Shen Yee Aun , Yang dihormati Guru – guru Penolong Kanan , Ibu bapa dan guru yang hadir pada hari ini serta seterusnya kepada pelajar – pelajar yang dikasihi sekalian. Selamat pagi dan salam sejahtera. Pada hari ini saya dijemput oleh pihak sekolah untuk memberi sepatah dua kata dalam Mesyuarat Agong Persatuan Ibu Bapa dan Guru. Saya pula lebih minat membuka tirai dengan memberi ceramah berkaitan dengan usaha dan kepentingan mewujudkan masyarakat penyayang.


Ramai tertanya mengapa kita perlu mewujudkan masyarakat penyayang dan apakah kepentingan masyarakat penyayang diwujudkan ? Saya pula akan menjawab tepuklah dada dan tanyalah selera masing – masing mengapa begitu banyak masalah berlaku di negara kita ? Boleh dikatakan hampir setiap isu dari isu sosial kepada politik adalah disebabkan kurangnya sifat penyayang dalam kalangan masyarakat. Manusia sanggup bercakaran antara satu sama lain demi kepentingan diri sendiri dan terdapat juga kes – kes sosial yang dalam kalangan remaja kita disebabkan kurangnya kasih sayang daripada orang terdekat mereka. Mungkin masih yang belum mengetahui apakah maksud masyarakat penyayang yang sebenar ? Masyarakat penyayang merupakan sesebuah komuniti dimana setiap individu dalam komuniti tersebut memiliki sifat kasih sayang , simpati , prihatin dan kesangguppan untuk berkorban dan bertolak ansur dengan semua. Oleh itu pelbagai usaha perlu dilakukan untuk mewujudkan masyarakat penyayang.

Hadirin dan hadirat sekalian ,

Ibu bapa perlu memainkan peranan yang amat penting dalam usaha mewujudkan masyarakat penyayang. Hal ini disebabkan setiap individu yang dilahirkan dalam negara kita dilahir oleh kesemua ibu bapa dan ibu bapa sepatutnya berusaha membentuk seorang anak yang memiliki sifat – sifat penyayang. Ibu bapa tidak perlu untuk mengambil tahu masyarakat ini begitu besar dan bagaimana hanya anak saya seorang mampu membentuk sebuah masyarakat penyayang ? Jawapannya ialah jika setiap ibu bapa terlibat dalam usaha ini dan penggabungan kesemua anak – anak di Malaysia sudah mampu melahirkan sebuah masyarakat yang penyayang. Justeru , ibu bapa perlu menjadi contoh yang terbaik kepada anak – anak kerana bak kata pepatah bapa borek anak rintik. Pepatah ini membuktikkan bahawa ibu bapa sendiri perlu bersifat penyayang supaya jejak langkah mereka akan diikuti oleh anak mereka. Dalam pada itu , ibu bapa sendiri perlu mencurahkan kasih sayang kepada anak mereka supaya anak – anak yang membesar tidak akan rasa kekurangan kasih sayang. Keadaan ini secara tidak langsung akan menjadikan seseorang anak yang membesar itu untuk bersifar kasih sayang kerana mereka mengetahui perasaan kebahagian kasih sayang.

.

Selain itu , pihak sekolah juga merupakan salah satu agen yang penting dalam membentuk sebuah masyarakat yang penyayang . Pendedahan nilai – nilai murni harus didedahkan dan seterusnya disemai ke dalam jiwa setiap pelajar. Oleh itu , pihak sekolah tidak seharusnya hanya mendedahkan nilai – nilai murni kepada para pelajar dalam subjek Agama Islam dan Pendidikan Moral sahaja tetapi nilai – nilai ini perlu diterapkan pada setiap masa walaupun di luar waktu dua subjek tersebut. Guru – guru pula mesti menyemai sifat penyayang kepada para pelajar sejak mereka kecil lagi seperti bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari rebungnya. Seterusnya pendekatan – pendekatan yang bersifat penyayang semasa proses pembelajaran dan pengajaran seharusnya dikreatifkan supaya para pelajar dapat membesar dengan persekitaran yang penyayang dan harmoni

Kerajaan juga boleh mesti mengambil inisiatif untuk turut membantu dalam membentuk sebuah masyarakat yang penyayang. Sehubungan itu , kerajaan boleh mengadakan kempen pembentukan masyarakat penyayang di seluruh negara. Kempen yang dijalankan mesti holistik dan memberi kesan kepada masyarakat. Papan tanda serta risalah yang diedarkan mestilah mampu menarik perhatian orang ramai dan seterusnya member impak. Sifat yang murni ini juga boleh menjadi pegangan setiap kakitangan kerajaan , institusi dan jabatan kerajaan. Pemimpin – pemimpin negara dan negeri juga mesti selalu menyeru orang ramai supaya bersifat penyayang dalam ceramah dan ucapan mereka. Hal ini disebabkan rakyat biasanya akan mengikuti segala yang diseru oleh pemimpin negara.

Hadirin dan hadirat sekalian ,

Mengapa pelbagai usaha perlu dilakukan demi mewujukan sebuah masyarakat yang penyayang ? Hal ini disebabkan kewujudan masyarakat penyayang akan mempercepat proses integrasi nasional iaitu sebuah negara dimana rakyat Malaysia bersatu padu. Pertama sekali apabila dalam proses mewujudkan masyarakat penyayang sudah pun wujud elemen perpaduan apabila semua rakyat bersatu dalam menjayakan usaha yang murni ini. Selain itu , segala percakaran dan perbalahan antara satu sama lain kini adalah disebabkan kurangnya sifat penyayang dalam kalangan masyarakat Malaysia. Setiap individu tidak sudi tunduk dan sering memperjuangkan kepentingan kaum masing – masing kerana tiada sifat untuk menyayangi sesame sendiri. Oleh itu kewujudan masyarakat penyayang dapat mengubati hubungan perkauman yang semakin mutakhir ini.

Tambahan pula , masyarakat penyayang juga dapat membantu mengurangkan masalah sosial yang semakin berleluasa. Hal ini disebabkan majoriti masalah sosial yang dilakukan oleh remaja kini adalah berpunca daripada kurangnya kasih sayang daripada ibu bapa , rakan sebaya dan masyarakat. Sekiranya masyarakat kita juga bersifat penyayang maka masalah sosial dalam kalangan remaja dapat dikurangkan. Pengurangan masaah sosial dalam kalangan remaja kita akan melahirkan generasi baharu yang unggul untuk menerajui pucuk pimpinan negara suatu hari nanti. Remaja sebenarnya bagaikan satu aset yang amat berharga kepada nusa dan bangsa dan pembentukan yang sempurna daripada aset ini mampu membantu memajukan negara.

Hadirin dan hadirat sekalian ,

Sebentar tadi telah saya jelaskan kepentingan kewujudan masyarakat penyayang dan kini saya rasa kalian sudah sedar akan kepentingannya. Oleh itu , marilah kita bersama – sama berganding bahu dalam membina sebuah masyarakat penyayang. Sebelum saya mengakhiri ucapan saya pada hari ini ingin saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Persatuan Ibu Bapa dan Guru Sekolah Menengah Kebangsaan La Salle Klang kerana sudi menjemput saya ke sini untuk berceramah pada hari ini. Diharapkan juga persatuan ini dapat terus berjuang untuk pelajar dan kebaikan sekolah kita. Sekian terima kasih

RUJUKAN:SUMBANGAN PELAJAR.

3 comments:

Rachel said...

I LOVE THIS POST =)

Great inspiration right before my SPM. Thanks so much for posting this up! :D

Anonymous said...

tq

Unknown said...

Sangat bermanfaat