Thursday, July 30, 2009

KECEWAKAH AKU?

Hari ini 30 Julai 2009..bermakna dua minggu lagi Peperiksaan Percubaan PMR. Namun, aku lihat anak-anak murid kesayanganku masih lagi boleh terkekeh-kekeh tatkala perbincangan penulisan karangan. Malah, anakku sendiri MUHAMMAD FAIZAL masih alpa dengan gelegaknya yang benar-benar mencabar kesabaranku. Nak aku marah anak orang lain..anak sendiri pun lebih kurang dua kali lima.

Masuk pula kelas 5 Sains 1..kuranglah sedikit tekanan perasaan. Maklumlah anak murid dah besar dan agak matang. Namun, tatkala transisi kelas nampaklah belang mereka yang bising, berbahasa bukan bahasa kebangsaan..Aku ni tak pandai berbahasa Mandarin atau Tamil..Majoriti muridku di 5 Sains 1 ni yang berkulit gelap dan putih melepak(Faham-faham aje ye)..selalu kena ditegur agar mempraktikkan pertuturan bahasa Melayu. Bukanlah aku tak izinkan mereka berbahasa mereka..cuma, subjuk BM ni wajib lulus kalau berhajat nak lulus SPM tahun ni..Belajarlah berbahasa kebangsaan. Boleh sayang?????

Buat AJK Tertinggi Kelab SPBT..kembalilah ke pangkal jalan. Ingat, tugas di bilik SPBT semakin menggunung. Buku-buku untuk kegunaan 2010 dah bersepah kat lantai tu..Kalau rasa-rasa nak dapatkan sijil penghargaan hujung tahun 2009 ni..SENDIRI MAU INGATLAH.....!

1 comment:

murad said...

yeah...cikgu! gunakan cubitan maut cikgu tu...