Wednesday, September 21, 2016

Pengarang mewujudkan peristiwa-peristiwa yang dapat dijadikan teladan oleh pembaca. Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, jelaskan satu peristiwa yang dapat dijadikan teladan. [8 markah]

Novel yang saya kaji ialah Leftenan Adnan Wira Bangsa karya Abdul Latip Talib. Peristiwa yang dapat menjadi teladan ialah peristiwa Penghulu Deraman bersama-sama anak buahnya yang terdiri daripada pengawal kampung datang bertemu dengan Leftenan Adnan. Tujuan mereka untuk menyatakan persediaan mereka bertempur membantu pasukan Askar Melayu menentang Tentera Jepun. Hal ini menunjukkan bahawa semangat patriotik dalam kalangan orang Melayu dalam menentang musuh dapat diteladani oleh generasi pada masa ini.

Peristiwa seterusnya ialah peristiwa berpuluh-puluh askar Jepun sampai ke kampung Sungai Ramal, Kajang. Mereka mencari keluarga Leftenan Adnan. Penduduk kampung telah berpakat untuk tidak bekerjasama dengan tentera Jepun. Mereka menyembunyikan keluarga Leftenan Adnan. Hal ini menunjukkan bahawa keberanian Leftenan Adnan menjadi pencetus semangat anak-anak muda bagi menentang tentera Jepun . Ramai yang menyertai pasukan pembebasan rakyat bagi menentang pendudukan Jepun di Tanah Melayu.

Manakala peristiwa yang boleh dijadikan teladan berdasarkan novel Tirani ialah peristiwa Bazilah menemani Waheeda dan ibunya ke SMC. Mereka terus menujuk ke tingkat dua untuk berjumpa dengan Dr. Alma Chen dan perbincangan bernada serius saling berganti. Malah, jururawat di situ diarahkan oleh Dr. Alma Chen untuk menemani mereka ke bilik bedah. Dalam perasaan yang begitu takut, Waheeda menggenggam tangan ibunya. Setibanya di hadapan dewan kuarantin, Waheeda terus memeluk ibunya erat-erat. Kemudian, dia memeluk Bazilah. Hal ini menunjukkan bahawa sokongan seorang ibu amat diperlukan oleh seorang anak untuk memastikan dirinya sentiasa selamat.

Peristiwa seterusnya, ialah ketika persiapan sedang dibuat oleh Kong dan Anati yang sibuk memberi idea tentang pakaian yang sesuai dipakai oleh Waheeda ke Pertandingan Ratu Cantik Miss Tourism Internasional nanti. Waheeda mencadangkan bahawa dia tidak mahu fesyen yang berbelah sampai ke paha.  Sebaliknya, dia akan megnenakan pakaian Gajoh Oleng yang merupakan pakaian tradisi Sarawak. Hal ini menunjukkan bahasa Waheeda cinta akan budaya bangsanya dengna menolak pakaian yang dicadangkan oleh kawannya kerana pakaian itu bercirikan budaya bangsanya.

*terima mana-mana isi yang relevan

No comments: