Tuesday, August 11, 2009

Huraikan pendapat anda tentang langkah-langkah untuk memajukan industri desa di negara ini.

Pda era pascaglobalisasi dan yang serba canggih ini, rakyat Malaysia terutamanya warga kota kian memandang enteng terhadap industri desa umpamanya perusahaan membuat tembikar,penenunan kain songket dan perusahaan membuat keropok. Sebagaisebuah negara yang dilingkari kemajuan sains dan teknologi, Malaysia sewajarnya mengambil prakarsa yang pragmatik dan sistematik bagi memajukan industri globalisasi yang kian memuncak. Persoalannya, apakah langkah-langkah yang boleh diimplementasikan untuk memartabatkan industri desa di nusa tercinta ini?


Antara usaha untuk memajukan industri desa ialah, pihak kerajaan harus beriltizam untuk mempromosikan hasil kraftangan dan kain batik ke seantero dunia. Hal ini demikian kerana pepatah Melayu ada berbunyi,'tak kenal maka tak cinta'. Sehubungan itu, para pelancong asing akan tertarik dengan keunikan kain batik. Natijahnya, industri pelancongan akan turut berkembang maju. Di samping itu, pihak kerajaan juga perlu memberikan subsidi kepada penduduk luar bandar yang hidup bagaikan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Misalnya kerajaan hendaklah menyediakan peralatan moden dan canggih seperti bot berteknologi canggih. Hal ini membolehkan para nelayan meningkatkan hasil tangkapan ikan dan seterusnya mempelbagaikan produk yang diperbuat daripada ikan,misalnya ikan kering dan keropok lekor.

Selain itu pihak kerajaan perlu menyarankan agar masyarakat membeli barang buatan desa melalui kempen yang dilaksanakan. Lebih-lebih lagi, pihak kerajaan tidak patut melepaskan batuk di tangga dalam usaha menjayakan kempen tersebut. Sebaliknya, pihak kerajaan perlu bersikap proaktif dengan mewajibkan kakitangan kerajaan agar memakai baju batik pada setiap hari Khamis. Ibu bapa juga memainkan peranan penting yang amat signifikan dalam usaha menggalakkan anak-anak mereka untuk menggunakan barangan buatan desa sejak kecil lagi. Hal ini selaras dengan maksud pepatah Melayu ,'melentur buluh biarlah dari rebungnya'.

Tambahan pula, generasi pascamerdeka hari ini perlu mengikis pandangan negatif terhadap industri desa. Tanpa kita sedari, kebanyakan belia hari ini beranggapan bahawa industri desa hanya diceburi oleh masyarakat kampung. Mereka sayugianya menceburkan diri dalam perusahaan industri desa kerana tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu?

Sebagai intiha, semua pihak daripada segenap lapisan masyarakat perlulah bersinergi bagai aur dengan tebing dalam usaha memajukan industri desa agar Malaysia dapat duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju di dunia. Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat. Jelaslah bahawa industri desa banyak menyumbang kepada penjanaan sumber pendapatan negara kita.


OLEH: HO YONG WAI (5 SAINS 1/2009)

1 comment:

adibahrazan said...

assalamualaikum ckgu...
bez la krgn yg ckgu post kn kt blog ckgu niey