Friday, August 7, 2009

AKU TIDAK MEMILIH UNTUK MENJADI SEORANG INSAN BIASA"

Aku tidak memilih untuk menjadi seorang insan biasa


Memang hak ku untuk memilih menjadi luar biasa


Kini aku mencari-cari peluang bukan perlindungan


Aku tidak rela menjadi warga yang terkongkong, rendah diri dan dipelihara oleh keadaan


Aku hendak mengambil risiko yang terkira, untuk berimpian dan membina, untuk gagal dan berjaya


Aku enggan menukar perangsangan untuk sebarang sumbangan


Aku menyahut cabaran hidup daripada kewujudan yang terjamin


Kenikmatan untuk mencapai sesuatu, bukan utopia yang basi


Aku tidak akan menjualkan kebebasan untuk menerima kebajikan


Tidak juga maruah ku hanya untuk hidup menerima


Aku tidak akan tunduk kepada sebarang ‘Tuan’ dan ancaman


Adalah menjadi warisan ku untuk berdiri teguh, bangga dan tidak kenal erti takut


Untuk berfikir dan bertindak untuk diri sendiri


Untuk menggunakan hasil-hasil usaha yang telah ku jayakan


Menghadapi dunia ini dengan megah


Lalu berkata “Inilah yang telah ku lakukan!”


Segalanya ini adalah erti seorang insan

-Ciptaan: Dean Alfange-

No comments: