Saturday, December 12, 2009

karangan peribahasa,"sedikit-sedikit, lama-lama menjadi bukit"

pendahuluan:masyarakat Melayu banyak mewarisi peribahasa daripada generasi terdahulu dan masih diaplikasikan dalam kehidupan lataran masih relevan dengan situasi semasa. Antaranya ialah ,"sedikit-sedikit, lama-lama menjadi bukit"

isi penting:- maksud peribahasa tersebut ialah sesuatu yang dilakukan secara kecil-kecilan, tetapi secara berterusan akan membuahkan kejayaan. Peribahasa yang hampir sama maknanya ialah "sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain"
- peribahasa ini jelas menekankan aspek nilai tekun dan kerajinan yang perlu diamalkan ketika melakukan sesuatu pekerjaan.
- peribahasa ini sangat penting kerana mengandungi nilai tekun serta rajin. Sekiranya dihayati dan diamalkan akan menjadikan kita orang yang produktif.
- peribahasa ini menyarankan agar kita mempunyai semangat yang cekal dan tidak mudah berputus asa ketika melakukan sesuatu pekerjaan.
- seseorang murid sewajarnya menjadikan peribahasa tersebut sebagai amalan dalam hidup; mengulang kaji pelajaran secara konsisten walaupun sedikit-sedikit. situasi ini lebih berkesan agar dapat mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan.

penutup:
masyarakat sewajarnya mengkaji lebih banyak peribahasa yang dapat memberikan semangat untuk terus maju dalam kehidupan yang semakin moden ini.

5 comments:

Anonymous said...

Terima kasih... Rangka ini banyak membantu saya dalam menjawab soalan-soalan yang berkaitan dengan peribahasa... (^_^)"

musang22693@yahoo.com

Anonymous said...

terima kasih , ini banak tolong saya tidak dimarahi cigkgu

Anonymous said...

Cuma beri feedback je.... tak cukup isi, tapi secara keseluruhan amat baik.....:D

Anonymous said...

bagusssss

Im said...

Terima kasih atas kerangka nii, kerangka nii sgt membantu!!!