Tuesday, March 31, 2009

Jenayah libatkan pelajar serius
KUALA LUMPUR 31 Mac – Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan hari ini melahirkan kebimbangannya dengan trend penglibatan pelajar dalam kegiatan jenayah yang menunjukkan peningkatan sejak dua tahun lalu.
Beliau berkata, jenayah melibatkan golongan itu yang dianggap serius termasuklah kes bunuh, rogol, samun, merusuh, mencuri dan pecah rumah.
Katanya, ini dibuktikan apabila pada 2007, sebanyak 1,836 kes dilaporkan dengan melibatkan tangkapan seramai 3,383 pelajar.
Tambahnya, daripada jumlah itu, seramai 3,241 pelajar orang adalah mereka yang berusia 13 hingga 18 tahun.
“Bagi tahun lalu pula, angka itu terus menunjukkan peningkatan iaitu sebanyak 2,218 kes dengan melibatkan penahanan seramai 3,725 pelajar.
“Daripada jumlah itu seramai 3,629 pelajar adalah berusia 13 hingga 18 tahun,” katanya dalam perutusan sempena sambutan ulang tahun ke-39 pasukan Kor Kadet Polis di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur di sini hari ini.
Perutusan Musa itu dibacakan oleh Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Abdul Samah Mat.
Dalam majlis tersebut seramai 56 anggota Kor Kadet Polis menerima kenaikan pangkat iaitu sarjan dan sarjan mejar.
Beliau berkata, berdasarkan perangkaan tahun lalu, kes kecurian motosikal mencatatkan angka tertinggi dengan 159 kes, manakala kes rogol (6) dan bunuh dua kes.
Bagi tempoh dua bulan pertama tahun ini saja katanya, satu kes bunuh membabitkan penahanan lapan suspek berusia 16 hingga 18 tahun dilaporkan.
Bagaimanapun beliau berkata, untuk tempoh terbaru itu tiada sebarang kes kecurian motosikal melibatkan pelajar diterima.
Jelas Musa, berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia dengan kerjasama Pusat Pengajian Psikologi dan Pembangunan Malaysia baru-baru ini pula mendapati kira-kira 87 peratus mat rempit adalah remaja yang berusia 14 hingga 25 tahun.
“Kajian yang sama juga mendedahkan 48.1 peratus golongan itu terlibat dalam aktiviti berkenaan kerana bosan, 38 peratus bertujuan mengisi masa lapang manakala 27.8 peratus adalah disebabkan pengaruh rakan sebaya,” katanya.

No comments: