Tuesday, September 2, 2008

USAHA-USAHA MENGGIATKAN KEMBALI PENGGUNAAN PANTUN DALAM KALANGAN MASYARAKAT

PENDAHULUAN:
- Pantun telah digunakan sejak turun-temurun - malangnya masyarakat pada hari ini semakin mengabaikan penggunaan pantun dalam kehidupan seharian - pelbagai pihak telah menggerakkan langkah untuk menghidupkannya kembali, tetapi usaha-usaha tersebut masih belum membuahkan hasil.
ISI-ISI PENTING:
1. menyelitkan pantun dalam sukatan pelajaran iaitu Komponen Kesusasteraan Melayu (KOMSAS) - namun, masih tidak dapat memikat hati semua murid untuk mendalami dan mengamalkannya kerana pendidikan masa ini berorientasikan peperiksaan - tiada penghayatan - hanya didedahkan kepada beberapa pantun dalam KOMSAS - hanya dua atau tiga pantun daripada jenis yang terhad - pendedahan minimum
2. menyediakan sumber bahan bacaan berkenaan pantun tetapi bilangannya terhad - koleksi pantun tidak mudah ditemui - bahan bacaan ilmiah dan bukan fiksyen mendapat sambutan hambar - kebanyakan murid membaca pantun kerana mahu lulus dalam peperiksaan - pasarannya terhad - cuma dua hingga peratus daripada keseluruhan bahan bacaan yang diterbitkan.
3. media massa hanya menggunakan pantun pada musim tertentu, misalnya perayaan Hari Raya Puasa dan Hari Kebangsaan - pada masa lain, pantun jarang-jarang digunakan dalam iklah - cita rasa masyarakat moden era siber lebih kepada muzik moden dan genre moden - media elektronik dan media cetak ada menghidangkan pantun tetapi tidak secara meluas.
4. seharusnya semua pihak bergiat aktif untuk menghidupkan dan menyuburkan penggunaan pantun - hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih - segala usaha mesti dilaksanakan sehabis baik - warisan budaya kebanggaan kita harus dipelihara agar tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas - kehadiran pantun dalam jiwa masyarakat moden membuktikan jati diri - jangan dibiarkan gelombang kemajuan menghanyutkan tinggalan nenek moyang.
PENUTUP:
- tidak dapat dinafikan bahawa ada usaha yang dijalankan tetapi pelaksanaannya bagai melepaskan batuk di tangga - usaha sepatutnya dijalankan berterusan bukannya bermusim agar pantun mempunyai tempat di hati kita - sektor swasta dan sektor awam perlu bekerjasama bagai aur dengan tebing bagi menghidupkan kembali tradisi pantun.

No comments: