Sunday, October 1, 2017

Soalan novel peperiksaan akhir tahun tingkatan 4, JPS 2017

4(b) Berdasarkan sebuah novel yang anda kaji, huraikan tiga perwatakan watak sampingan yang berikut:
Novel Leftenan Adnan : Pak Saidi

Novel yang saya kaji ialah Leftenan Adwan Wira Bangsa karya Abdul Latip Talib. Watak sampingan dalam novel tersebut ialah Pak Saidi. Antara perwatakan bagi watak Pak Saidi ialah dia seorang yang berpendirian teguh. Buktinya, Pak Saidi teguh pendirian untuk menghantar anaknya iaitu Adnan ke sekolah aliran Inggeris walaupun ditentang oleh sebahagian penduduk kampung Pak Saidi tidak menghiraukan tohmahan penduduk kampung dan sanggup mengayuh basikal setiap hari untuk menghantar anaknya ke sekolah.

Selain itu, perwatakan Pak Saidi ialah dia merepakan seorang yang rajin bekerja. Buktinya, setiap hari Pak Saidi menjalankan rutin hariannya dengan tekun. Beliau tidak suka berborak kosong dan membuang masa di kedai kopi.

Pak Saidi juga merupakan seorang yang berani. Buktinya, Pak Saidi berani membunuh beberapa orang askar Jepun yang mengiringinya hanya dengan menggunakan keris sebelum beliau ditembak mati. Keberanian Pak Saidi mendapat pujian daripada penduduk Sungai Ramal. Mereka menganggap Pak Saidi seorang wira.

Pemarkahan:
Isi        : 6 markah
Bahasa: 2 markah
Jumlah : 8 markah

No comments: