Thursday, October 8, 2009

RENUNGAN BUAT ANAK-ANAK MURID KESAYANGANKU

orang kata aku lahir dari perut ibu....
bukan org kata....memang betul
apabila dahaga,yang susukan aku ....ibu
apabila lapar,yang suapkan aku....ibu
apabila keseorangan,yang sentiasa di sampingku....ibu
kata ibu,perkataan pertama aku sebut....ibu
apabila bangun tidur,aku cari....ibu
apabila nangis,orang pertama yang datang....ibu
apabila nak bermanja,aku dekati....ibu
apabila nak bergesel,aku duduk sebelah....ibu
apabila sedih,yang boleh memujukku hanya....ibu
apabila nakal,yang memarahi aku....ibu
apabila merajuk, yang memujukku cuma....ibu
apabila melakukan kesalahan,yang paling cepat marah....ibu
apabila takut,yang tenangkan aku....ibu
apabila nak peluk,yang aku suka peluk....ibu
aku selalu teringat....ibu
apabila sedih,aku mesti telefon....ibu
apabila seronok,orang pertama aku nak beritahu....ibu
apabila bengang..aku suka luah pada....ibu
apabila takut,aku selalu panggil...''iibbbuuuu
apabila sakit,orang paling risau ialah....ibu
apabila nak exam,orang paling sibuk juga....ibu
apabila buat hal,yang marah aku dulu....ibu
apabila ada masalah,yang paling risau....ibu
yang masih peluk dan cium aku sampai hari ini..ibu
yang selalu masak makanan kegemaranku....ibu
kalau balik ke kampung,yang selalu bekalkan ulam dan lauk pauk....ibu
yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....ibu
yang selalu berleter kat aku....ibu
yang selalu puji aku....ibu
apabila nak kahwin...Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....ibu

kini
aku aku ada pasangan hidup sendiri.....
apabila seronok,aku cari.....pasangan ku
apabila sedih,aku cari......ibu
apabila berjaya,aku ceritakan pada...ibu
apabila bahagia,aku peluk erat....pasanganku
apabila berduka aku peluk erat ibu
apabila nak bercuti aku peluk erat pasanganku
apabila sibuk aku hantar anak ke rumah ...ibu
apabila sambut hari ibu.. aku cuma dapat ucapkan SELAMAT HARI IBU

selalu aku ingat pasanganku
selalu ibu ingat padaku
bila-bila, aku telefon pasanganku
entah bila aku telefon ibuku
selalu aku belikan hadiah untuk pasanganku
entah bila aku nak belikan hadiah untuk ibuku

Renungkan..
"Kalau kau sudah habis belajar dan bekerja..bolehkah kau kirim wang untuk ibu?
ibu bukan nak banyak...lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah..."

berderai air mata jika kita mendengarnya...
tapi kalau ibu sudah tiada...

IBUUUUUUUUU RINDU IBUUUUUUUUU............RINDUUUUU SANGAT....

berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibu
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibu
berapa ramai yang sanggup menggantikan lampin ibu.
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibu..
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibu...
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya..
dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH IBUNYA????

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan pada apron ..menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya . Kos upah membantu ibu:
1. tolong pergi kedai :RM 4
2. Tolong jaga adik:RM 4
3. Tolong buang sampah: RM 4
4. Tolong kemas bilik : RM 2
5. Tolong siram bnga : RM 3
6. Tolong sapu sampah: RM 3
JUMLAH; RM 20

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar di mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu pada kertas yang sama.

1. KOS MENGANDUNGKANMU SELAMA 9 BULAN: PERCUMA
2. KOS BERJAGA MALAM KERANA MENJAGAMU : PERCUMA
3. KOS AIR MATA YANG MENITIS KERANAMU : PERCUMA
4. KOS KERUNSINGAN KERANA BIMBANGKANMU : PERCUMA
5. KOS MENYEDIAKAN MAKAN, MINUM, PAKAIAN DAN KEPERLUANMU : PERCUMA
JUMLAH KESELURUHAN NILI KASIHKU : PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa-apa yang dituliskan oleh si ibu.
Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata:

"SAYA SAYANG AKAN IBU".... kemudian si anak mengambil pen dan menulis" TELAH DIBAYAR" pada muka surat yang sama.

JIKA KAMU MENYAYANGI IBUMU..HAYATILAH PENGORBANAN SEBENAR SEORANG IBU DALAM PERJALANAN HIDUP YANG SEMENTARA INI.
HARGAILAH IBUMU SEMENTARA ADA ..
JANGANLAH MASA DAH TIADA..BARU NAK TERCARI-CARI

No comments: