Thursday, March 12, 2009

KARANGAN : BULI

Soalan: Punca kes buli meningkat di sekolah.
Pada pendapat saya, kes buli berlaku di sekolah dan semakin hari semakin leluasa keran kelonggaranan kawalan disiplin di sekolah. Hal ini berlaku demikian kerana peranan pengawas sebagai "polis sekolah" sudah basi dan ketinggalan zaman. Lebih-lebih lagi apabila mereka dikatakan menjalankan tugas secara melepaskan batuk di tangga. Oleh hal yang demikian, pelajar terus bermaharajalela di kawasan sekolah sekali gus menyebabkan kes buli mencatatkan peningkatan bak cendawan tumbuh selepas hujan.
SOALAN: Langkah mengatasi kes buli di sekolah.
Oleh sebab kes buli yang sudah menjadi buah mulut masyarakat yang meniti dari bibir ke bibir, sudah sampai masanya pihak sekolah menjalankan peranan untuk membanterasnya. Hal ini berlaku demikian kerana pihak sekolah harus memegang prinsip genggam bara api, biar sampai jadi abu. Kawalan disiplin yang ketat memang sukar dilaksanakan tetapi tidak mustahil. Oleh sebab itu, badan pengawas dan guru disiplin harus diberi kuasa autoriti untuk menangkap pelajar yang disyaki membuli pelajar yang lain. Jika kerjasama yang utuh antara pihak pentadbir sekolah dengan badan pengawas diimplementasikan, nescaya kita dapat mengurangkan gejala sosial sehingga akar umbinya. Oleh hal yang demikian, usaha ini mestilah dijalankan dengan berpaksikan prinsip di mana ada kemahuan, di situ ada jalannya.
Kini, dengan berpandukan isi contoh di atas, anda boleh membuat latihan sendiri. Karangan anda bolehlah dikirimkan kepada saya melalui e-mel untuk disemak. Tajuk karangan adalah bebas, tetapi mestilah menggunakan kedua-dua peribahasa di bawah:
Senarai Peribahasa yang Berlawanan
i) bagai aur dengan tebing berlawanan dengan peribahasa bagai enau di dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing.
ii) usaha tangga kejayaan berlawanan dengan peribahasa malas bergarit, perut perit
iii) alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan berlawanan dengan peribahasa hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih
iv) bersatu kita teguh, bercerai kita roboh berlawanan dengan maksud jong pecah yu kenyang
v) sediakan payung sebelum hujan berlawanan dengan peribahasa nasi sudah menjadi bubur
Secara tuntas, saya berharap para pelajar dapat belajar menulis karangan dengan baik. Penulisan karangan yang baik akan membantu pelajar mempertingkatkan markah dalam subjek Bahasa Melayu. Ingatlah wahai pelajarku, sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain mestilah menjadi prinsip pelajar dalam mempelajari teknik penulisan.
Pada Pukul 23:28 Dimuatnaikkan oleh CIKGU TAN C L 0 Komen
2009 Mac 1

Kebijaksaan Bermain dengan Kata dan Frasa dalam Karangan
Sebagai seorang pendidik, saya sentiasa berharap agar pelajar saya sukses dalam peperiksaan, terutamanya dalam aspek penulisan. Dalam kajian yang saya jalankan waima pengalaman sebagai guru, karangan pelajar biasanya sama dari segi isi penting. Sebagai contoh, jikalau ada soalan karangan yang meminta pelajar menulis karangan bertajuk langkah-langkah mengurangkan kemalangan jalan raya, maka berikut ialah isi yang biasanya ditulis:
Langkah mengurangkan kasar kemalangan.
(a) Kerajaan - Penguatkuasaan undang-undang lalu lintas
(b) Sekolah - Pendidikan tentang keselamatan lalu lintas disalurkan sejak kecil
(c) Pemandu - Memeriksa keadaan kenderaan secara berjadual atau berkala
(d) Media massa - Menjalankan kempen keselamatan di jalan raya
(e) Pihak Swasta - memperbaik keadaan lebuh raya dan menaik taraf jalan.
Daripada pengalaman saya juga, apabila menulis karangan yang berkaitan dengan masalah sosial, berikut ialah isi pentingnya.
Langkah Mengurangkan Gejala Sosial
(a) Kerajaan - Penguatkuasaan undang-undang juvana
(b) Sekolah - Pendidikan moral dan agama disalurkan sejak kecil(c) Media massa - Menjalankan kempen bertema antigejala sosial
(d) Ibu bapa - Memberi perhatian dan kasih sayang
(e) Diri sendri - berdisiplin dan mempelihara kekukuhan jati diri.
Cuba anda bayangkan, dalam hampir setiap karangan di dalam satu kelas menulis isi yang sama (perkara biasa), malahan menulis huraian dan contoh sehingga kesimpulan isi yang sama juga. Oleh hal yang demikian, berikut ialah beberapa formula untuk mevariasikan karangan anda supaya menjadi lebih hidup dan bertenaga sehingga menarik perhatian pemeriksa untuk meneruskan pembacaan sehingga penutup karangan lalu memberikan markah yang memuaskan hati anda:
Isi penting dan contoh pewacanaan indah dan berkesan
(a) Kerajaan - Penguatkuasaan undang-undang juvana
Petikan isi contoh 1:
Dalam kerancakan penduduk jagatraya menari bersama bayang-bayang pemodenan, kerajaan diumpamakan jantung sesebuah negara. Kerajaan mestilah mengorak langkah proaktif untuk menguatkuasaan undang-undang juvana. Hal ini berlaku demikian kerana remaja yang umur baru setahun jagung dan darah baru setampuk pinang akan mudah tergelincir daripada landasan keimanan. Yang paling menyedihkan kerajaan ialah mereka alpa dan cuai dibawa arus globalisasi. Oleh hal yang demikian, penguatkuasaan undang-undang tersebut haruslah diikuti pelaksanaan yang efektif. Selain itu, inisiatif kerajaan menggubal rang undang-undang juvana juga dikatakan dapat memberi kesedaran kepada remaja bahawa mereka akan dikenakan tindakan undang-undang jika terlibat dalam jenayah dan gejala sosial yang berat. Saya percaya, mereka akan insaf dan kembali ke jalan hidup yang sebenar.
Dalam petikan isi penting di atas, perkataan "kerancakan" dan "menari" adalah berkaitan antara satu sama yang lain. Daripada perspektif yang berbeza, frasa tersebut (rujuk perkataan yang berwarna ungu) bermakna sibuk dalam menjalani kehidupan pada zaman moden.
Frasa "alpa dan cuai dibawa arus globalisasi" bermakna terlalu ghairah sehingga lupa bahawa mereka semakin lemas dalam peredaran zaman moden berteknologi tinggi ini.
Baiklah, lihat satu lagi isi contoh di bawah:
Petikan isi contoh 2:
(b) Sekolah - Pendidikan moral dan agama disalurkan sejak kecil
Mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir pernah menegaskan bahawa sekolah merupakan kilang yang menghasilkan produk modal insan untuk menghadapi pasaran kerja yang mencabar. Oleh sebab itu, guru berperanan penting memastikan produk tersebut benar-benar berkualiti dan dapat memenuhi permintaan dalam kitaran ekonomi yang tidak begitu berpusing ligat. Walau bagaimanapun, guru sekolah seyogianya menjadi mentor dan sentiasa memberi motivasi kepada pelajar untuk mencerminkan diri dan mengenal jati diri yang sebenar. Sebenarnya, sikap nakal dan kebobrokan pelajar yang semakin keruh boleh dijernihkan lagi dengan perhatian dan kawalan disiplin yang ketat di sekolah. Dengan pelakasanaan Program Sekolah Selamat dan Program Mentor Menti di sekolah, saya yakin anak-anak murid dapat menyelami perasaan dan hati murni yang sentiasa mendambakan mutiara kejayaan daripada pelajar, bukannya catatan imej buruk sekolah dengan gejala sosial.
Dalam Isi di atas, pengaplikasian konsep ekonomi dan akuatik telah saya gunakan.
Buktinya, "kilang", "produk", "pasaran kerja", dan "permintaan" (konsep ekonomi)
Penggunaan "keruh", "jernih", "menyelami", dan "mutiara" (konsep air dan laut)
Bagaimanakah dengan isi penting di bawah? Ada sesiapa yang berani dan bijak "bermain" dengan kata-kata dan meng-e-melkan isi contoh anda kepada saya? Kalau ada, saya akan memasukkan dalam entri blog ini untuk dikongsi bersama pelajar-pelajar lain.
(c) Media massa - Menjalankan kempen bertema antigejala sosial(d) Ibu bapa - Memberi perhatian dan kasih sayang(e) Diri sendri - berdisiplin dan mempelihara kekukuhan jati diri.
Sebagai penutup bicara, saya ingin menegaskan bahawa pengalaman menulis karangan memerlukan kesabaran dan ketelitian memilih kata-kata. Dengan prinsip sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain, saya bercaya anda dapat melakukannya.
Ayuh terima cabaran saya!
Pada Pukul 00:06 Dimuatnaikkan oleh CIKGU TAN C L

1 comment:

Victor Ong said...

idea yang anda bagi amat bernas dan memberi saya memikirkan cara untuk memperbaiki karangan saya.
saya berasa amat terharu apabila melihat hasilnya.
terima kasih atas isi yang anda berikan